Ohjeita suunnittelijalle

Vinkkimme suunnitteluun

Haluamme edistää liikenteen sähköistymistä laadukkailla ratkaisuilla ja kestävillä tuotteilla. Tarjoamme sähkösuunnittelijoille kattavan paketin tuotteistamme suunnittelun tueksi.

01

Tutustu käyttäjiin

Selvitä eParking.fi-palvelun käyttäjien tarpeet. Millaiset ratkaisut toimisivat juuri heidän arkensa helpottamiseksi?

02

Tutustu autokantaan

kohteessasi täyssähköautoja, ladattavia hybridejä vai jotain muita? Käyttäjien autokanta määrittää paljon eTolppien suunnittelua.

03

Missä kohteesi sijaitsee

Tarvitsetko kohteeseesi sekä autojen lataus- että lämmityspalveluita? Eri kohteissa käyttäjillä on erilaisia tarpeita. Esimerkiksi taloyhtiön asukkaat hyötyvät myös lämmityspalveluista mutta ostoskeskuksen parkkihallissa yleensä riittää sähköauton latauspalvelut.

04

Lataavatko käyttäjät pitkään vai lyhyemmän ajan?

Meiltä löydät sopivan eTolpan jokaiseen lataustarpeeseen. Tutustu erilaisiin eTolppiin Lämmitystolpat-linkistä tai Suunnitteluohjeesta. Meiltä voit kysyä lisätietoa!

Tarjoamme sähkösuunnittelijoille kattavan paketin tuotteistamme suunnittelun tueksi.

Tilaa tarjoamamme paketti suoraan sähköpostiisi!

Lataa suunnitteluohje

Suunnitteluohje on tarkoitettu sähkösuunnittelijalle, rakennesuunnittelijalle ja arkkitehdille avuksi eTolppien ja eParking.fi-järjestelmän suunnitteluun pysäköintialueelle.

Voit ladata suunnitteluohjeen maksutta alla olevasta linkistä. Lisätietoa saat myyjiltämme.

Sähköautojen ja hybridien latausratkaisut voivat aiheuttaa päänvaivaa.

Olemme laatineet pohdintojen tueksi latausasemaoppaat suunnittelijoille ja taloyhtiöille. Latausasemaopas-sivulta löydät hyviä vinkkejä ja muistettavia asioita latausratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen niin taloyhtiöissä, työpaikoilla kuin muissakin kohteissa.

Vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

  • Kyllä voi. 3,6 kW supersuko-rasiamme on kehitetty sekä lämmittämiseen että lataamiseen. Lisäksi tehokkaampia Type2-latureitamme voi hankkia myös suko-pistokkeellisina, jolloin näistä latauslaitteistakin löytyy molemmat vaihtoehdot. Kaikista Type2-mallisista latureista ei silti voi lämmittää, joten otathan tämän huomioon valitessasi tolpan mallia!

  • Suko-rasiakin riittää useimmille käyttäjille, jos pysäköinti kestää esimerkiksi yön yli. Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 50 kilometriä päivän aikana ja tämän määrän saa helposti ladattua suko-rasiasta. Yön aikana suko-pistorasiasta pystyy lataamaan noin 150 kilometriä lisää toimintamatkaa. Lisäksi sähköautoilu eroaa polttomoottoriautoilusta siinä, että autoa "tankataan" käytännössä aina kun se ei ole liikkeessä. Lisäksi suuri osa autoista, esimerkiksi suurin osa hybrideistä, käyttää lataukseensa ainoastaan yksivaiheista sähköä. Tällöin tehokkaammasta kolmivaihelaturista ei välttämättä edes olisi hyötyä, sillä auto ei sitä pystyisi hyödyntämään.

  • Suko-tolppien kanssa ei täysin välttämättä, mutta ilman palvelua älytolpat toimivat vain 2 tuntia kerrallaan painamalla tolpan napista. eParking-järjestelmän käyttö on suositeltua sekä helppokäyttöisyyden että kulutuksen mittaamisen ja laskutuksen kätevyyden vuoksi. Type2-malliset latausasemat eivät toimi ilman taustapalvelua. Operointipalvelu hankintaan kohteen kaikille eTolpille ja palvelun hankinnan tekee kiinteistö.

    Sopimus tehdään kiinteistön (esim. taloyhtiön) ja operoijan (IGL) välillä.

  • eTolpat sopivat hyvin monenlaiseen ympäristöön. Eniten niitä on paikoissa, joissa auto muutenkin seisoo pysäköitynä lyhyen tai pidemmän aikaa. Laitteita löytyy aina taloyhtiöistä yritysten parkkipaikoille ja parkkihalleista liityntäpysäköinteihin. Katso tästä muutamia referenssejä.

  • Latauspisteitä ohjataan eParking-palvelussa, jota voi käyttää mobiilisovelluksella tai selaimessa.

  • Voit rekisteröityä palveluun myös tietokoneen kautta. Maksuvälineiksi käyvät pankkikortti, verkkopankki sekä esimerkiksi Mobile Pay. Suko-tolppia voi käyttää myös tolpasta painamalla, mikäli kiinteistö sallii manuaalisen käytön.

  • eTolppa mittaa kulutuksen pistorasiakohtaisesti. Kulutustieto toimitetaan eParking-pilvipalveluun aina session jälkeen. Tieto liikkuu tolpasta pilveen langattomasti yhteyslaite Xodemin kautta. Xodemille tulee asentaa netti, SIM-kortti tai ethernet-kaapelointi. Yksi verkkoyhteys voi palvella jopa satoja tolppia. Lue lisää teknologiasta suunnitteluohjeestamme.

  • eTolppa-järjestelmässä on sisäänrakennettu kuormanhallinta. Valvomme kuormaa monitasoisesti ja tarkkailemme kulutusta aina yksittäisestä pistorasiasta jopa koko kiinteistöön. eTolppa-järjestelmä pystytään lähes aina asentamaan olemassa olevaan kaapelointiin. Lue lisää blogista.

  • Järjestelmän asennuksessa on aloituskuluja, jotka liittyvät asennukseen, laiteinvestointiin ja käyttöönottoon. Aloituskustannukset riippuvat kohteen asennuksen vaikeudesta, olemassa olevasta infrasta ja halutusta lataustehosta. Katso esimerkkejä toteutuksista:

    eParking-järjestelmän käytössä on lisäksi juoksevia kuluja, jotka hinnoitellaan pistokemäärän ja palvelutason mukaisesti. Lisäksi operaattori veloittaa mahdollisen SIM-kortin kulut. Kuukausikustannukset ovat luokkaa 1-5 euroa per pistoke.

  • Sen päättää kiinteistö, sähkön hinnan lisäksi voidaan hinnoitella kiinteä sessio- tai kuukausipohjainen maksu. Lisäksi lataaja ja lämmittäjä voivat maksaa sähköstä eri hinnoittelun perusteella. Lue tästä blogi.

  • Sen päättää kiinteistö, eTolppa voidaan konfiguroida niin, että lämmitys on ilmaista, mutta toimii vain jos on pakkasta. Sen sijaan latauksen saa päälle aina. Lue tästä blogi.

Etkö löytänyt vastausta? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.